Betere keuzes voor beheer Amsterdamse kades

In 2020 stortte een Amsterdamse kademuur uit de negentiende eeuw in langs de Grimburgwal. Deltares onderzocht de oorzaak van de instorting. Met de aanbevelingen uit het onderzoek wil de gemeente risico's van kades en bruggen verminderen en de levensduur verlengen.

De Herengracht, Singel, Keizersgracht en Prinsengracht. Amsterdam staat bekend om de vele karakteristieke grachten en sierlijke kanalen. En dus beschikt de stad over veel kades en bruggen. De meeste daarvan zijn in beheer van de gemeente Amsterdam – zo’n 200 kilometer kademuur en rond de 850 verkeersbruggen.


De gemeente heeft een beheerorganisatie die het onderhoud van de kades en bruggen verzorgt. ‘Jarenlang was het onderhoud in onze stad reactief’, zegt Annemarij Kooistra van de gemeente Amsterdam. ‘Er waren inspecties en we grepen in als er problemen waren met de kades. We hadden geen lange termijn planning voor groot onderhoud of wanneer we kades gingen vervangen. Er waren wel plannen om de kades te verbeteren, maar die liepen vast op problemen met langdurige procedures of omgevingsfactoren.’

Duurzaam en toekomstbestendig

De meest duurzame kademuur is de kade die langer kan worden gebruikt in de huidige staat. Hoe kun je kademuren langer blijven gebruiken? We vragen het Mandy Korff, expert bij Deltares op het gebied van grond constructie-interactie en funderingstechniek en Associate Professor Geotechniek bij de TU Delft.

Lees het interview

Verzakkende kades

Met als gevolg dat er achterstallig onderhoud ontstond en op verschillende plekken in de stad incidenten waren met verzakkende kades en zinkgaten, die ontstonden doordat er grond instortte vanwege een verzakking. Het was reden om in 2018 een programma Bruggen en Kademuren te starten voor een structurele aanpak.


In 2020 ging het weer flink mis, toen een stuk van de kade op de hoek van de Grimburgwal en Oudezijds Voorburgwal, compleet met lantaarnpaal en al in het water verdween. De Universiteit van Amsterdam was eigenaar van deze kade, maar de gemeente schoot te hulp en hielp de universiteit met het veiligstellen van deze kade. ‘We hadden toen al contacten met Deltares, TNO en Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions om het programma gestalte te geven. We wilden een inspectie en monitoring systeem optuigen en een beoordelingsmethodiek ontwikkelen voor de bruggen en kades. Toen die kade langs de Grimburgwal instortte, wilden we daarvan leren. Wat was de oorzaak en hoe kunnen we dit in de toekomst voorkomen?’

Bodemdiepte

Deltares deed uitgebreid onderzoek naar de ingestorte kade en deelde de aanbevelingen met de gemeente Amsterdam. Die gebruikt deze aanbevelingen inmiddels in de huidige aanpak voor het onderhoud en beheer van de kades en bruggen. ‘De diepte van de bodem is bijvoorbeeld een belangrijke parameter om te kijken hoe de stabiliteit van de kade is en hoe lang die nog meegaat. Wij hebben de inspecties en het toezicht daarop aangepast, door specifieker naar de bodemdiepte te kijken.’


Door de inbreng van kennis Deltares samen met haar partners ontwikkelt, kan de gemeente ook betere keuzes maken als het gaat om vervanging van kades. ‘Wanneer je een kade op een andere manier belast, gaat de kade veel langer mee, bleek uit het onderzoek. We kunnen ook beter inschatten dat we bepaalde onderdelen van een kade of brug kunnen repareren in plaats van helemaal te vervangen, zoals de funderingspalen. Met deze kennis hebben we een breder palet van de keuzes tussen niets doen en complete sloop/nieuwbouw.’

Natuurinclusief

Speelt klimaatverandering nog een rol bij het beheer van de kades en bruggen? ‘Als door klimaatverandering de grondwaterstand omlaag gaat krijg je bodemdaling en dat kan de funderingen aantasten. Maar omdat de funderingen van kades en bruggen bij een gracht of watergang staan, speelt dat daar minder een rol. Bovendien wordt het waterpeil in ons stadswater op hetzelfde peil gehouden, en zijn we minder kwetsbaar.’ Wel houdt de gemeente in het vervangingsprogramma rekening met de klimaatverandering als het gaat om de bouw van nieuwe kades. ‘We maken die kades natuurinclusief, door bij de bruggen varens te laten groeien en holtes te creëren waar dieren kunnen schuilen. Dat is goed voor de biodiversiteit en zo kunnen we onze stad klimaatadaptief maken. Bomen langs de kades spelen daarbij ook een belangrijke rol, want ze zorgen voor de verkoeling in de stad.’

Annemarij Kooistra

Directielid van het Programma Bruggen en Kademuren van de gemeente Amsterdam

Internationaal

De opgave is groot en de aanpak neemt vele jaren in beslag. Amsterdam werkte daarom afgelopen jaren samen met de andere drie grote steden Utrecht, Rotterdam en Den Haag. ‘Met elkaar wisselen we kennis uit.’ Dat gebeurt ook binnen het Platform Binnenstedelijk Kademuren en het Platform Bruggen. Daarnaast start een City Deal voor de renovatie van historische binnensteden, waarbij de partijen inzetten op nieuwe werkwijzen en standaarden voor het beheer van kades en bruggen. ‘Contacten met het buitenland zijn er ook, waaronder met Belgische steden.’

Meer weten? Neem contact op met:

Mandy Korff

Funderingsexpert Deltares